środa, 25 czerwca 2014

Magia shibori / Shibori's magic

     Moda na japońszczyznę w naszym kraju zaczęła się od sushi. Niestety nie pokochałam. Nie moje smaki, dziękuję. Lubię zupę miso, która jest podobno panaceum na wszelkie choroby. Ale pasta miso, którą kupuję w polskich sklepach, do słowa zdrowa ma daleką drogę. Nie znalazłam w niej nic naturalnego.
    Za to od pierwszego wejrzenia pokochałam jedwab. W googlu wyczytałam, że shibori to nie jest rodzaj tkaniny, tylko technologia jej wytworzenia, a dokładnie mówiąc sposobu farbowania i przygotowania tkaniny do tego procesu. Efekt trochę przypomina dość znany batik, ale jest robiony zupełnie inaczej. W batiku powierzchnię woskuje się, nakłada farbę- miejsca woskowane nie są farbowane. W shibori również farbuje się kilkakrotnie, ale "efekty specjalne" otrzymuje się poprzez zszywanie,wiązanie, składanie i fałdowanie. Wszystko robione ręcznie.
  Efektem jest połyskliwa, piękna tkanina, plisowana na parze i mieniąca się kilkoma odcieniami danej tonacji kolorystycznej. Cud, miód i malinki:)
Wstążka z tego jedwabiu jest zszywana pod kątem i tak się ją tnie, żeby zachować plisy.
Grzebiąc w necie, znalazłam już "polskie shibori". Zastanawiam się, po co......100% satyna poliestrowa, bez plisy,  w jednym kolorze, czyli jakby podszewka? Jak dla mnie of course.
Od razu pomyślałam, że według tego gołąbki to nasze sushi- zielone z wierzchu i ryż w środku :) Prawie robi wielką różnicę....

zakładka do książki ze wstążki shibori.

Japan mood has been started in our country with sushi. I didn't love it - it's not my taste. I like miso soup which is apparently the cure for every discease. But miso paste which I can buy in polish shops is far away from "health" :) I haven't found any natural in it.
I have loved silk from the very first look. At google I have read that shibori wasn not the kind of fabric but the technique of making process - the way of dyeing and preparing. It's quite complicated but the resolt is beautiful.
Checking google I have found local shibori - I have no clue why people produces such horrible things - 100% of polyester satine, with no shine, in one color.
My first thought was that polish cabbage rolls are almost like sushi - green outside with rice inside :) but this "almost" makes huge difference :)
That's why I can use only original shibori ribbon :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz